Zrób sobie komiks

Zrób sobie komiks”

Scenariusz lekcji bibliotecznej

Komiks jako nowy gatunek artystyczny skierowany był do dorosłego czytelnika, jednak komiks dziecięcy od lat rośnie w siłę i zdobywa coraz szersze grono czytelnicze. Dla dzieci to niezwykle ciekawy środek przekazywania treści – utwór między książką a filmem. Istotne jest w nim to, czego nie ma – co nie zostało narysowane, co trzeba sobie wyobrazić.

Zrozumienie mowy obrazków wymaga patrzenia na kadry komiksu inaczej niż na ilustracje czy obrazy malarskie, a najlepszym sposobem do zdobycia tej umiejętności mogą być warsztaty komiksowe, w czasie których uczniowie będą mogli poeksperymentować z tą formą.

 

Odbiorca: uczniowie klas VI – VIII szkoły podstawowej

Czas trwania: 90 minut

Cele ogólne:

  • kształcenie umiejętności odczytywania komiksu,

  • rozwijanie zainteresowań czytelniczych.

Cele szczegółowe:

uczeń

  • wskazuje elementy komiksu,

  • zna cechy komiksu,

  • znaj język komiksu,

  • wymienia twórców komiksu,

  • wymienia tytuły polskich i zagranicznych komiksów,

  • tworzy krótką opowieść fabularną na wybrany przez siebie temat.

Metody:

  • prezentacja multimedialna,

  • rozmowa kierowana,

  • praca indywidualna.

Środki i pomoce dydaktyczne:

  • materiały dydaktyczne dla bibliotekarza: Zrób sobie komiks Piotr Kasiński, Robert Trojanowski, Komiks: świat przerysowany Jerzy Szyłak,

  • komiksy paragrafowe (np. Rycerze Shuky, Waltch, Novy, Wielki turniej Manuro, Gyom, Damien Gay, Cztery śledztwa Sherlocka Holmesa Ced), historyczne (np. Bradl Tobiasz Piątkowski, Marek Oleksicki, Poszukiwanie Eric Heuvel, Ruud van der Rol, Lies Schippers), inne (np. Asteriks legionista René Goscinny, Szkoła latania. Kajko i Kosz Janusz Christa, Tytus, Romek i A'Tomek. Księga XVII. Tytus muzykiem Henryk Jerzy Chmielewski, Struktura kryształu Julien Neel, Rork. Koziorożec Andres, Thorgal. Wyspa wśród lodów, Grzegorz Rosiński, Jean Van Hamme, Pewnego Lata Mariko i Jillian Tamaki, Usagi Yojimbo Stan Sakai,

  • kartki papieru A4 i A3, pisaki, kredki,

  • prezentacja multimedialna na platformie Genially https://view.genial.ly/61a8dbf935b0180de00bb043/presentation-komiks

  • prezentacja materiałów do zajęć na platformie Sutori https://www.sutori.com/en/story/zrob-sobie-komiks--KW9zHJF9by1YSFhQkFUGbvEw

Formy pracy:

  • zbiorowa,

  • indywidualna.

 

Przebieg zajęć:

 

  1. Powitanie i wprowadzenie w tematykę zajęć. Uczniowie siadają przy stolikach w grupach 4-osobowych. Osoba prowadząca pyta uczniów: Czy czytaliście kiedyś komiks? Czy komiks to zwykła książka? Czy komiks jest sztuką?

     

  2. Osoba prowadząca wyświetla prezentację na temat komiksu (prezentacja multimedialna dostępna na platformie Genially https://view.genial.ly/61a8dbf935b0180de00bb043/presentation-komiks) i rozmawia z uczniami na temat komiksu:

    • czym jest komiks? - definicja komiksu, informacja skąd wywodzi się nazwa,

    • cechy komiksu,

    • historia komiksu – rysunku naskalne ludzi pierwotnych, egipskie hieroglify, Procesja Panatenajska, Tkanina z Bayeux, Biblia Pauperum,

    • pierwsze komiksy - The Yellow Kid Rocharda Outcoulta, The Katzenjammer Kids Rudolpha Dirksa, Krazy Kat Georga Herrimana, Little Nemo in Slumberland Winsora McCaya,

    • rozkwit komiksu – Superman, Batman, Spider-Man,

    • twórcy komiksu – James Gillray, Rudolph Topffer, Wilhelm Bush,

    • komiks na świecie – Stany Zjednoczone, Japonia, Belgia, Francja, Włochy,

    • komiks w Polsce - Przygody Szalonego Grzesia, Przygody Koziołka Matołka Kornel Makuszyński, Tytus, Romek i A'Tomek Henryk Chmielewski (Papcio Chmiel), Kajko i Kokosz Janusz Christa,

    • język komiksu – budowa planszy komiksu, rodzaje dymków, znaczenie onomatopei,

    • programy do tworzenia komiksu – ToonyTool, Make Beliefs Comix, Pixton, Write Comics, Witty Comics.

 

  1. Osoba prowadząca pokazuje uczniom różne rodzaje komiksów, omawia różnice między nimi i rozwiązania stosowane przez twórców komiksów (np. Rycerze Shuky, Waltch, Novy, Wielki turniej Manuro, Gyom, Damien Gay, Cztery śledztwa Sherlocka Holmesa Ced, Bradl Tobiasz Piątkowski, Marek Oleksicki, Poszukiwanie Eric Heuvel, Ruud van der Rol, Lies Schippers, Asteriks legionista René Goscinny, Szkoła latania. Kajko i Kosz Janusz Christa, Tytus, Romek i A'Tomek. Księga XVII. Tytus muzykiem Henryk Jerzy Chmielewski, Struktura kryształu Julien Neel, Rork. Koziorożec Andres, Thorgal. Wyspa wśród lodów, Grzegorz Rosiński, Jean Van Hamme, Pewnego Lata Mariko i Jillian Tamaki, Usagi Yojimbo Stan Sakai).

     

  2. Warsztaty – tworzenie fragmentu komiksu:

  • osoba prowadząca rozdaje uczniom plansze z kadrami komiksu bez dymków – zadaniem uczniów jest dopisanie tekstu w dymkach (praca indywidualna),

  • osoba prowadząca rozdaje uczniom plansze z kadrami – zadaniem uczniów jest dopisanie wyrazów naśladujących dźwięk (praca indywidualna),

  • osoba prowadząca rozdaje uczniom plansze z dymkami – zadaniem uczniów jest uzupełnienie kadrów rysunkami (praca indywidualna),

     

    kadry komiksu do przeprowadzenia ćwiczeń dostępne na platformie Sutori https://www.sutori.com/en/story/zrob-sobie-komiks--KW9zHJF9by1YSFhQkFUGbvEw

     

  • osoba prowadząca rozdaje uczniom puste kartki formatu A3 – zadaniem uczniów jest narysowanie komiksu na dowolny temat składającego się z 4 kadrów (praca grupowa),

  • prezentacja prac uczniów, omówienie etapów tworzenia komiksu, podziału zadań w grupie oraz napotkanych trudności podczas tworzenia komiksu.

 

  1. Zakończenie zajęć i zachęcenie uczniów do sięgania po komiksy.

 

 

 

Kornelia Choryńska

Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu Filia w Swarzędzu